گنجینهی طلایی باختر بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۲ دلو) در ارگ ریاستجمهوری به نمایش گذاشته شد. هدف از به نمایشگذاشتن این گنجینه، رفع نگرانیها از مصون نبودن آثار آن گفته شده است.
در اعلامیهی ارگ ریاستجمهوری آمده است که گنجینهی باختر براساس فیصلهی کابینه به نمایش گذاشته شده و شماری از اعضای کابینه و شورای ملی، فعالان جامعه مدنی و نمایندگان رسانهها از نمایشگاه آن دیدن کردهاند.
افزون بر این، امرالله صالح معاون اول ریاستجمهوری، محمدحنیف اتمر وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مقامهای دولتی و اهل سیاست، فرهنگ و ادبیات نیز در این نمایشگاه حضور داشتهاند.
آثار گنجینهی باختر درحالی به نمایش گذاشته شده است که پیش از این شماری از اعضای مجلس نمایندگان و میررحمان رحمانی، رییس این مجلس از مصون نبودن آثار گنجینهی باختر ابراز نگرانی کرده بود.
آقای رحمانی گفته بود که گنجینهی باختر برای محفوظ ماندن باید به یک کشور معتبر منتقل شود. ارگ ریاستجمهوری به این اظهارات رحمانی واکنش نشان داده و آنرا «غیرمسئولانه» خوانده بود.
گنجینه طلایی باختر شامل ۲۳۱ اثر تاریخی است که از ساحات باستانی «طلا تپه، تپه فلول، آیخانم، بگرام و تپه زرگران» کشف شده است. از گنجینهی طلایی باختر بهعنوان یکی از پنج گنجینهی برتر جهان نام برده میشود.
