وزارت امور داخلهی کشور میگوید که حملهی مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل پس از شش ساعت با کشتهشدن سه مهاجم پایان یافته است.
طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخلهی کشور در تویتی گفته است که در این حمله، ۱۹ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدهاند.
حملهی مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقهی پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۲ عقرب) آغاز شده بود. گفته شده است که سه مهاجم مسلح با لباس نظامیان افغان وارد دانشگاه شده بودند.
سخنگوی وزارت داخله گفته است که دهها نفر گیرمانده از سوی نیروهای امنیتی نجات داده شدهاند.
فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
طالبان دستداشتن در این حمله را رد کردهاند.
واکنشها به این حمله
ارگ ریاستجمهوری حمله بر دانشگاه کابل را محکوم کرده است. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاستجمهوری در یک پیام ویدیویی، بهگونهی ضمنی طالبان را مسئول این حمله دانسته و گفته است که این گروه پس از شکست سنگین در هلمند، اکنون دستپاچه شده و مکانهای اکادمیک را هدف قرار میدهند.
آقای صدیقی افزوده است که طالبان بستر امن فعالیتهای تروریستی را در افغانستان فراهم کرده و با نشر یک اعلامیه نمیتوانند از دستداشتن در خشونتها در افغانستان خود را برائت دهند.
او همچنان حمله بر دانشگاه کابل را حمله بر جوانان و مردمی دانسته که باورمند به آزادی، انکشاف و آیندهی روشن اند.
امرالله صالح، معاون اول ریاستجمهوری حمله بر دانشگاه کابل را یک ناکامی استخباراتی و فاجعه انسانی خوانده است. او در یک یادداشت فیسبوکی همچنان نوشته است: «این حمله گندیدگی وجدان طالب و همفکران او را نشان میدهد. این حمله امروز و هیچگاهی پس از امروز توجیه ندارد.»
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز این حمله را جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و گفته است که «تروریستان بزدل با حمله بر مراکز آموزشی و دانشگاهها، دشمنی و عداوتشان را با علم، دانش، آگاهی و روشنای به نمایش گذاشتند.»
او همچنان علاوه کرده است که تصور گروههای تروریستی مبنی بر این که با این گونه حملات به اهدافشان میرسند، خام و باطل است.
استیفانو پونتیکورو، سفیر غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و آنرا دومین حمله بر نهادهای آموزشی در ده روز اخیر در کابل عنوان کرده است. چند روز پیش مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل هدف یک حملهی انتحاری داعش قرار گرفت.
نمایندگی ناتو در کابل به نقل از آقای پونتیکورو نوشته است که کودکان و جوانان افغانستان باید از رفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند. او افزوده است که ناتو با قاطعیت از تلاشها برای جلوگیری از خشونت حمایت میکند.
حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حمله بر دانشگاه کابل را جنایت بشری خوانده و گفته است: «دشمنان مردم افغانستان یکبار دیگر ثابت ساختند که به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیستند.»
