اطلاعات روز: دهها تن از فعالان مدنی و باشندگان هرات در واکنش به رویداد تیراندازی نظامیان ایرانی به موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران، در مقابل دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در این ولایت دست به تجمع اعتراضی زدهاند.
این معترضان از سازمان ملل متحد میخواهند که به پروندهی آتشگرفتن موتر حامل مهاجرین افغان به اثر شلیک نیروهای انتظامی ایران به گونهی همهجانبه رسیدگی کند.
حلیمه پژواک، برگزارکنندهی این تجمع اعتراضی به روزنامه اطلاعات روز گفت که سکوت حکومت افغانستان در قبال نقض قوانین حقوق بشری شهروندان افغان در ایران پرسشبرانگیز است و باید حکومت از حقوق شهروندان خود در ایران دفاع کند.
خانم پژواک ایران را به نقض قوانین حقوق بشری متهم کرده و همچنان میگوید که قتل، شکنجه و آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران باید متوقف شود.
او گفت: «ما جنایت نیروهای ایرانی را محکوم میکنیم و این برای اولینبار نیست که دست به این قسم جنایت میزند و هموطنان ما را زنده زنده آتش میزند و چندی پیش هم هموطنان ما را در رودخانه هریرود غرق کردهاند.»
شکیب پردیس، یک تن دیگر از معترضان، از حکومت ایران میخواهد که عاملان به آتش کشیدن موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد این کشور را مورد پیگیرد قرار دهد، تا رویدادهای مشابه در آینده رخ ندهد.
او از سازمان ملل متحد نیز میخواهد که بالای ایران فشار وارد کند، تا با مهاجرین افغان برخورد «نادرست» نداشته باشد.
در همین حال، اعضای شورای ولایتی هرات نیز از حکومت ایران میخواهند که اجازه ندهد، تا مهاجرین افغان در این کشور کشته شوند.
سردار بهادری، عضو این شورا به روزنامه اطلاعات روز گفت: «خواست ما به عنوان یک کشور همسایه از ایران این هست، تا برخورد خوبی با مهاجرین افغان شود. وقوع رویدادهای قتل شهروندان افغان، روی روابط ایران و افغانستان تأثیر منفی میگذارد.»
از سوی هم، در ولایت ننگرهار نیز دهها تن از فعالان مدنی امروز در واکنش به رویداد تیراندازی نظامیان ایرانی به موتر حامل شهروندان افغان، دست به اعتراض زدهاند.
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته است که این معترضان خواستار مجازات عاملان تیراندازی به این موتر و کشته شدن شهروندان افغان شدهاند.
چند روز پیش ویدیویی در رسانههای اجتماعی منتشر شد که نشان میداد موتر حامل شهروندان افغان در مربوطات ولایت یزد ایران در کنار جاده آتش گرفته است.
در این ویدیو دیده میشد که شماری از راکبین آن در حال سوختن هستند. وزارت خارجهی کشور گفته است که در این رویداد سه شهروند افغان جان باخته و شماری هم زخمی شدهاند.
مسئولان امنیتی ایران پیشتر گفته بودند که موتر حامل شهروندان افغان پس از آن دچار حادثه شده است که از یک ایست بازرسی پولیس متواری شده بود. به ادعای آنان، این موتر بدون توجه به تیر هوایی پولیس با تایر پنچر هشت کیلومتر به مسیر خود ادامه داده که در نتیجه بر اثر داغشدن رینگها آتش گرفته است.
در همین حال، رییسجمهور اشرف غنی از محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه خواسته است که رویداد آتشگرفتن موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران را بهگونهی جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور پیگیری کند.
