در نسخهی دیروز اطلاعات روز گزارش مستندی از بارگذاری یک فایل در یکی از گروههای تلگرام دولتی منتشر شد. در سند راهنمای دوازدهمادهیی که در یک گروه تلگرام مربوط به کارمندان ادارهی امور ریاستجمهوری بارگذاری شده بود، کارمندان دولت آشکارا به قومگرایی تشویق و امر شده بودند. براساس این سند و گفتوگوهایی که در این گروه صورت پذیرفته و نسخهیی از آن در اختیار اطلاعات روز قرار گرفته، مأموران صاحبصلاحیت و مدیران ارشد ادارهی امور از کارمندانشان میخواهند که در راستای تقویت حکومت تکقومی و پشتونیزه کردن قدرت اقدامهایی را روی دست گیرند. این سند همچنان بازتابدهندهی جنگ شبکههای قدرت در ارگ ریاستجمهوری است که ادارات مسئول برای خدمات عمومی به شهروندان را از وظایف اصلی دور و درگیر نزاع و رقابتهای داخلی برای قدرت بیشتر کرده است.
براساس اطلاعات منتشر شده در این گروه، قومگرایی و نفرتپراکنی شدید بهصورت سازمانی از ادارهی امور و ارگ ریاستجمهوری در میان کارمندان دولتی تبلیغ و سازماندهی میشود. این اطلاعات نشان میدهد که عدهیی از کارمندان بلندپایهی ادارهی امور ریاستجمهوری در پی تصفیهی قومی و انحصار صلاحیتهای دولتیاند و از کارمندان برحال این اداره میخواهند که چه اقدامهایی را برای تقویت قدرت قومی و منافع شبکهییشان انجام دهند.
این اقدامات در حالی افشا میشود که رییسجمهور غنی پس از مراسم تحلیف در یک اقدام غیرقانونی عزلونصبهایی را در ادارهی امور انجام داد که ریشهاش تا بارگذاری این فایل و تبلیغ سازمانی برای قومگرایی و قومستیزی میرسد. پس از عزلونصبهای غیرقانونی در ادارهی امور ریاستجمهوری که توسط رییسجمهور غنی در سال 1393 انجام شد، این دومین گزارش رسانهیی است که نشان میدهد مأموران رسمی دولت در یکی از مهمترین ادارات دولتی قومگرایی را بهعنوان یک استراتژی حمایت میکنند و برای آن برنامهریزی شده و سازماندهیشده تلاش میکنند.
این افشاگریها در حالی صورت میگیرد که رییسجمهورغنی با وعدهی هیچ افغانی از افغان دیگر برتر و کمتر نیست، وارد پیکارهای انتخاباتی شد و ارگ ریاستجمهوری را بارها بهعنوان خانهی ملت یاد کرده و گفته است که ارگ متعلق به مردم افغانستان است.
حقیقت اما این است که تاریخ ارگ مملو است از درگیریها وخشونتهای قبیلهیی و قومی که نفاق و اشتقاق را در میان شهروندان از همین آدرس و از همین مکان بهشکل سازماندهیشده اجرا کرده است. اگر ارگ را مرکز ثقل قدرت در افغانستان بپنداریم، آمارهای کارمندان این نهاد با در نظرداشت مشارکت قومی نگرانکننده است. افزون بر رسم معمول و تاریخی در استخدامها که براساس قومیت و قبیله صورت میپذیرد، مورد اخیر که قومگرایی بهشکل رسمی تبلیغ و حمایت میشود، برای افغانستان نگرانکنندهتر از هر خطر دیگر است.
تاریخ این کشور صفحات زیادی از کشتارهای قبیلهیی و قومی دارد. هنوز در کابل یادگارهای کشتارهای قومی پابرجاست. انحصارگرایی قدرت در جامعهیی که در چند دههی اخیر دینامیزم منازعهی آن بر پایهی قوم و سهم اقوام در قدرت بوده است، کار اشتباه و چرخیدن در دور باطلی است که چشمانداز فردای افغانستان را تاریک و خونین مینمایاند. بنابراین، برای ثبات افغانستان و کسب حمایت مردمی برای دولت و قدرت، تأمین مشارکت قومی و رعایت شایستهسالاری یک امر اجتنابناپذیر است. اگر ارگ خانهی همه است، هر کسی باید خودش را در آن خانه ببیند. و اگر شعار برابری و برادری افغانها از ته دل بر زبان میآید، در عمل باید به مردم افغانستان ثابت شود. آنچه مردم در عمل در طی حدود سه سال گذشته دیدهاند، حمایتهای سیاسی و قومی از افراد خاص و حلقات نزدیک به رییسجمهور است. و البته که افشای این اطلاعات نمایانگر یک استراتژی خطرناک و ناخوشایند دیگر است که هر روز در اطراف رییسجمهور ریشه میدواند و مأموران دولت با امکانات دولت در حال اجرا و تطبیق آن هستند.
ما برای پیشرفت افغانستان و ثبات سیاسی که بتواند این کشور را از وضع موجود به یک سطح بهتر برساند، نیاز به وحدت و همدلی میان شهروندان داریم. تقسیم و تفکیک شهروندان برپایهی قومی توسط افراد حکومتی و نهادهای دولتی مأموریت خطرناک و اشتباه جبرانناپذیری است. افرادی که در پی دامنزدن به قوم گرایی هستند بایستی منزوی و مجازات شوند.
تخمهای نفاق قومی در ادارهی امور ریاستجمهوری
با دیگران به اشتراک بگذارید
2 دیدگاه
2 دیدگاه

خواجه نعیم قادری
برای نظام قبیله خیلی شرم آور است، خوب شد یک بار دیگر طشت رسوایی قبیله گرایان از بام افتاد و حالا سایر اقوام باید ازین حادثه انتباه و عبرت گیرند و خو را برای مقابله انحصار قدرت و سیاست حذف اقوام که از طرف ارگ سلطنتی اعمال می شود، آماده سازند، افشای این سند قوم گرایی نشان می دهد که گویا از مقامات بالای مزدورانی چون ثواب الدین مخکش و دیگر عمال قبیله دستور داده شده که چنین طرحی را آماده سازند و در اختیار سایر سهامداران نظام قبیله قرار دهند.
این چیز جدیدی نیست، بار ها و بار ها پرده از راز خان های قبایل و اقدامات خصمانه شان در برابر سایر اقوام برداشته شده است، مشکل عمده خاموشی سایر اقوام است که در برابر قبیله سالاران حاکم لب به اعتراض نه می گشایند.
این طرح در واقعیت امر زنگ خطر را به صدا در آورده و باید سایر اقوام حساب کار شان را بکنند ورنه تحمل حکومت قبیله جز تکرار بدبختی قرن های اخیر تاریخ معاصر چیزی دست آوری برای ما نخواهد داشت.
حکومت های محلی ولایات جنوب و جنوب شرق همه بر اساس همین برنامه کار می کنند. مثال عمده آن حکومت محلی لوگر است که در انحصار یک قوم است و سایر اقوام ساکن لوگر همه به حاشیه رانده شده اند و اگر حضور دارند، چنان چه در طرح قوم گرایانه اداره امور از آن تذکر رفته، حضور شان نمایشی است.
اداره امور از گذشته تا به حال لانه فساد بوده و گماشتن افراد نابکار و مفسد در پست ها مهم در مرکز و ولایات کار این اداره بوده این روند از زمان مدیریت صادق مدبر تا رحیمی و … ادامه داشته و اگر این سازمان از انحصار ارگ بیرون نه شود، این ستم و استبداد هم چنان ادامه خواهد داشت.
من امیدوارم که مردم بیش ازین نظام قبیله را تحمل نه کنند و برای بر چیدن بساط آن که هم ضد تمدن است و هم ضد تدین، بر خیزند و برای برپایی یک نظام مدنی بسیج شوند.
واقعا قوم گرایی وانتصاب ها درتمام ادارات موجود است ومنحیث یک مرض واگیردرسرتاسر وطن گسترش پیداکرده وسابقه طولانی تری دارد ، بنا مبارزه به منظورمحار ومحو این پدیده وظیفه هرشخص بادرک ووطن دوست است