این ملت نافرمان ِ مدنی

سخیداد هاتف

تصور کنید که مقامات محلی در ولسوالی دولت‌آباد بلخ شکار خرس را ممنوع اعلام کنند و هشدار بدهند که اگر کسی به شکار خرس بپردازد با اقدامات شدید قانونی روبه‌رو خواهد شد. اکثر افراد وقتی این را بشنوند، شانه بالا خواهند انداخت و خواهند گفت: «ما از خیر این شکار گذشتیم. دیوانه‌ایم که خرس شکار کنیم؟». اما کسانی هم پیدا خواهند شد که از لحظه‌ی دیدن آن اعلامیه در خود اشتیاق سوزانی برای شکار خرس احساس کنند. این افراد قطعا سعی خواهند کرد به شکار خرس بروند. در این‌جا مشکل کوچکی هست اما: در ولسوالی دولت‌آباد بلخ خرسی پیدا نمی‌شود.
قصه‌ی نافرمانی مدنی در افغانستان هم بی‌شباهت به همین سناریوی بالا نیست. باید یک فرمان ِ مدنی برقرار باشد که بعد بتوانیم از این فرمان ِ مدنی نافرمانی کنیم. مثلا باید سرک‌ها و خیابان‌های داخل پایتخت معبری برای پیاده‌ها داشته باشند و مسیری برای موتر و موترسایکل. قانون هم این باشد که پیاده‌ها نباید از مسیر پیاده‌روی خارج شوند و یا موترسایکل و بایسکل نباید به پیاده‌روی آورده شوند. حالا فرض کنید، فقط فرض کنید، که نافرمانی مدنی معنایش این باشد که پیاده‌ها وارد مسیر موترها شوند و راه را ببندند. اگر شما در کابل مردم را به چنین نافرمانی مدنی‌یی دعوت کنید، آگاه باشید که مردم شریف افغانستان پیشاپیش در تمام عمر خود مشغول این نافرمانی مدنی هستند. فرض کنید که از مردم آگاه افغانستان بخواهید که به‌خاطر نافرمانی مدنی سر از فلان روز به ادارات محل کار خود نروند. خبر دارید که همین اکنون بدون دعوت شما هم این نافرمانی مدنی اجرا می‌شود؟ (همین چند روز پیش رییس‌جمهور به ادارات پولیس سر زد و مدیران و ماموران غایب را از کار برکنار کرد). یا مورد خط قطار میان مزار شریف و کابل را در نظر بگیرید. گیرم شما از کارمندان این خط قطار و از مسافران بخواهید که به‌خاطر نافرمانی مدنی این خط قطار را کاملا فلج کنند. آها، ببخشید، دوستان می‌گویند بین مزار و کابل چنین خط قطاری ساخته نشده. این هیچ. یک پیش نهاد دیگر: چه‌طور است تحت ِ رهبری بزرگان از دادن پول ِ برق خودداری کنیم و از این طریق نافرمانی مدنی کنیم؟ البته در این مورد رهبران سال‌هاست پیش قدم‌اند و عملا در حالت نافرمانی مدنی به‌سر می‌برند. متاسفانه پیروان پیروی نمی‌کنند و هی پول برق‌شان را می‌دهند.
ملاحظه می‌کنید که نافرمانی مدنی پیشاپیش در ملک ما جریان دارد و خوب و شدید و گسترده هم جریان دارد. گمان نکنم ما بر این نافرمانی گسترده‌ی مدنی‌یی که قرن‌هاست جریان دارد چیز تازه‌یی بتوانیم اضافه کنیم.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه