سر قلبِ ما اعتبار نیست

سخیداد هاتف

یکی از بزرگان گفته که انقلاب اسلامی به این خاطر در کشور «صورت گرفت» که مردم از ظلم حکومت به جان آمده بودند. آدم این حرف‌ها را که می‌شنود با خود فکر می‌کند که واو! هنوز کسانی در این مملکت هستند که با کلماتی که حروف «ق ل ب» داشته باشند عشق می‌بازند.
قلب: می‌گویند وطن در قلب ما جا دارد. بعد که بپرسی قلب چیست و در کجاست، معده‌ی خود را نشان می‌دهند. نشسته دو غوری پلو، نوزده سیخ کباب، یک کاسه دوغ و هشت نان خاصه را زده (آری، زده. نخورده!) و شکایت دارد که امشب قلبم درد می‌کند. از بس میهن را نوش جان کردی، قلب‌ات درد می‌کند. میهن یعنی کباب.
انقلاب: انقلاب یعنی به‌جای این‌که با مغز خود فکر کنی با قلب خود فکر کنی. اما از آن‌جا که در افغانستان قلب همان معده را می‌گویند، در نتیجه وقتی که با قلب خود فکر می‌کنی، در واقع با معده‌ی خود می‌اندیشی. می‌دانید که این سلسله به کجا می‌رود. معده هم که قانون‌های خاص خود را دارد. نیم ساعت می‌گوید پیمانه بده، بعد فورا می‌گوید پیخانه بده. و مملکت می‌شود چلمه اندر سرگین با آب‌وتاب (مستحضر هستید دیگر).
تقلب: می‌گویند افغانستان از لحاظ قانون‌شکنی در تمام دنیا درجه‌ی سوم را دارد. قانون‌شکنی یعنی به‌جای احترام به ضوابط زنده‌گی جمعی به قانون ِ دلم بایسکل‌ام مراجعه کردن. یعنی از پی قلب خود رفتن. یعنی تقلب.
ملاحظه می‌کنید که تاکید بسیار بر قلب اول کم‌کم خون آدم را به جوش می‌آورد و او را وا می‌دارد که انقلاب کند. انقلاب که شد و همه چیز در هم ریخت، تازه ملت متوجه می‌شود که چه گندی به زنده‌گی خود زده. آن‌وقت دست به دامن ِ مقلب‌القلوب والابصار می‌شود و می‌گوید لطفا حول حالنا الی احسن‌الحال. بعد، بزرگان ملت که دیدند مقلب‌القلوب والابصار هم کاری از دست‌اش برنمی‌آید، با خود می‌گویند بیایید خودمان زنده‌گی خود را سر و سامانی بدهیم. انتخابات دایر می‌کنند و در انتخابات تقلب می‌کنند. و نتیجه‌اش می‌شود حکومت وحدت ملی.
سر قلبِ ما اعتبار نیست.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه