طالبان در لعل‌وسرجنگل غور: «زنان بیوه به‌جای کار در بیرون از خانه، بهتر است بمیرند»

آذر
Photo: Saifullah / via Social Media

منابع محلی در غور می‌گویند که طالبان در ولسوالی لعل‌وسرجنگل این ولایت گفته‌اند که «زنان بیوه و بی‌سرپرست به‌جای کار در بیرون از خانه، بهتر است که بمیرند».

به‌گفته‌ی منابع، مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان دیروز (شنبه، ۱۴ میزان) پس از ادای نماز جماعت به مردم گفته‌اند که هیچ‌ زنی حق کارکردن در بیرون از خانه را ندارد.

آنان همچنین گفته‌اند که زنان بدون محرم حق گشت‌وگذار در بازار این ولسوالی را نیز ندارند.

منابع می‌گویند که شماری از بزرگان این ولسوالی به تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان اعتراض و اشاره کردند که در این‌صورت زنان بیوه و بی‌سرپرست چگونه مخارج خود را تأمین کنند.

به‌گفته‌ی منابع، مسئول امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پاسخ به آنان گفت که زنان بیوه و بی‌سرپرست، به‌جای کار در بیرون از خانه، «بهتر است بمیرند».

براساس اطلاعات منابع، مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولسوالی همه‌روزه به آزارواذیت مردم می‌پردازند.

آنان می‌گویند که این مأموران همه‌روزه در وقت نماز دکان‌های مردم را به زور مسدود می‌کنند و آنان را به زور برای نمازخواندن به مسجد می‌برند.

براساس اطلاعات منابع، درصورتی‌که کسی از دستور طالبان سرپیچی کند، پنج هزار افغانی جریمه‌ی نقدی می‌شود.

منابع همچنین می‌گویند که طالبان در این ولسوالی جوانان را به‌دلیل تراشیدن ریش آزارواذیت می‌کنند و شماری از آنان را «دشنام» داده و «کافر» خوانده‌اند.

طالبان پیش از این در بازار سفید‌آب ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور به مردم گفته بودند که در صورت حضور زنان در بازار، آنان را از بین خواهند برد.

طالبان به‌تازگی قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده‌اند که براساس آن پوشاندن تمام بدن زن لازمی و صدای زن عورت دانسته شده و شنیده شدن آن در بیرون از خانه منع شده است.

مقام‌های طالبان بر اجرایی کردن این قانون تأکید می‌کنند و می‌گویند که با متخلفان برخورد خواهند کرد.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه