وزارت خارجهی پاکستان از طالبان خواسته است که به تعهدات خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان توسط تروریستان علیه آن کشور، پابند باشند.
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهی پاکستان روز پنجشنبه (۲۲ سرطان) در نشست خبری هفتگی خود گفت که مسئولیت طالبان است که اطمینان حاصل کنند که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نمیشود.
به گزارش روزنامه دان، خانم بلوچ افزود که مقامات طالبان در مناسبتهای مختلف این مسئولیت را پذیرفتهاند.
سخنگوی وزارت خارجهی پاکستان تأکید کرد که این کشور با طالبان در بخشهای مختلف، از جمله در مورد نگرانیهای مربوط به تهدیدات تروریستی، آمادهی همکاری است.
از زمان تسلط دوبارهی طالبان بر افغانستان، حملات تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) علیه نیروهای نظامی آن کشور افزایش یافته است.
پاکستان ادعا میکند که این حملات از خاک افغانستان طراحی و اجرا میشود، اما طالبان این ادعا را رد میکنند.
اخیرا وزیر امور داخلهی پاکستان گفت که طالبان پیشنهاد کردهاند که اعضای تیتیپی را از مناطق مرزی دور کنند و در بخشهای دیگر افغانستان اسکان دهند.
طالبان نیز پذیرفتهاند که «مهاجران وزیرستانی» را در ولایتهای جنوب، مرکز و شمال کشور جابهجا میکنند.
طرح انتقال و اسکان اعضای تیتیپی به شمال کشور، با انتقادات گسترده مواجه شده و شماری از گروههای سیاسی، هدف آن را «تغییر ساختار جمعیتی» مناطق شمال کشور و تبدیل کردن این مناطق به «لانهی تروریستان» خواندهاند.
