اطلاعات روز: مقامهای وزارت فواید عامهی کشور میگویند که گروه طالبان در چند سال اخیر بیش از ۱۳۱ پل را در شاهراه کابل-قندهار تخریب کرده و برای بازسازی مجدد آن، به بیش از 180 میلیون دالر امریکایی نیاز است. آنان از جامعهی جهانی خواست که در زمینه با دولت افغانستان همکاری کند.
احمدشاه وحید، معاون وزارت فواید عامه به بیبیسی گفت که طالبان در چند سال اخیر در شاهراه کابل-قندهار ۱۱۷ پل کوچک و ۱۴ پل بزرگ را تخریب کردهاند. به گفتهی او، طالبان این تعداد پلها را بر اثر انفجار ماین منهدم کرده و این کار طالبان، مشکلات زیادی را در مسیر کابل-قندهار به وجود آورده است.
شاهراه کابل-قندهار از مهمترین مسیرها برای تأمین روابط اقتصادی بین ولایتها و روابط منطقهای بین افغانستان و برخی از کشورهای منطقه به شمار میرود. مسیر رفت و آمد بیش از هفت ولایت جنوبی از این شاهراه است. با این حال، وحید گفت، برای بازسازی مجدد پلهای تخریب شده، اقدام شده؛ اما باز هم با تهدیدهای طالبان روبهرو بودهاند.
معاون وزارت فواید عامه افزود، طالبان چندی پیش دو کارمند شرکتی را که مسئولیت بازسازی بخشی از این پلها را به عهده داشت، ربودند و موترهای آنان را نیز به آتش کشیدند. در برخی از موارد شورشیان طالب شماری از پلهای بازسازی شده را نیز دوباره با انفجار ماین منهدم کردهاند؛ اما رقم دقیق آن معلوم نیست.
در جریان سالهای گذشته طالبان در مسیر شاهراه کابل-قندهار برعلاوهی تخریب پلهای بزرگ و کوچک، شماری از کاروانهای تانکرهای مواد سوختی، از جمله تیل را نیز آتش زدهاند. طالبان به تاریخ 13 سرطان سال روان صدها تانکر تیل در این میسر را آتش زدند و این مسئله مشکلات زیادی را در کشور به وجود آورد.
