دختران رابعه

اطلاعات روز

غم‌انگیز است که هر باری چیزی روی موضوعات زنان می‌نویسم، یک یا دو نفر پیدا می‌شود که بگویند، «نامسلمان استی. فرهنگ غربی‌ها را ترویج می‌کنی…» گاهی اوقات چیزی نمی‌گویم؛ اما گاهی دلم درد می‌گیرد از این‌که ما این‌قدر چشم‌بسته قضاوت می‌کنیم. وقتی می‌گویم، «روی سرک‌ها به بدن ما دست نزنید، مردانِ مسلمان.» می‌گویند: «نامسلمان استی.» مردم، به من یکی بگوید که کجای این حرف ضد‌اسلام است. مگر اسلام به شما می‌گوید که به بدن زنان ناشناس دست بزنید که حرف من غیر‌اسلامی باشد؟ یا که وقتی می‌نویسم: «75 درصد دختران افغان قبل از 16 سالگی به زور به ازدواج داده می‌شوند و از درس و تعلیم باز می‌مانند.» بعضی‌ها می‌گویند: «گپ‌های غربی می‌زنی.» مگر فرهنگ شرقی ضد‌تعلیم و تربیه است؟ مگر اولین کتاب‌خانه‌ی بزرگ دنیا در یک منطقه‌ی شرقی نبود؟ مگر یک دین شرقی، اسلام، نمی‌گوید، «آموزش دیدن برای مرد و زن فرض است؟» من می‌خواهم بدانم کسانی که این چنین زود قضاوت می‌کنند و برچسپ می‌زنند، آیا آگاه هستند که این کار‌شان تنها حمله‌ی شخصی به زنان نیست، بل‌که به اسلام و فرهنگِ شرقی برچسپ ضد‌تعلیم و تربیه، ضد‌احترام به زنان، ضد‌برابری زن و مرد را می‌زنند؟ و اگر چیز‌هایی در فرهنگ شرقی استند که ضد‌زن اند، آیا وقتش نرسیده که بالاخره ما هم خود را تکان بدهیم و شروع کنیم به تغییر دادن آن جنبه‌های فرهنگ شرقی؟ مگر این ما نیستیم که فرهنگ را به‌وجود می‌آوریم، با تمرین آن، روزانه آن را تقویه می‌کنیم و آن را به کودکان ما آموزش می‌دهیم؟ پس چرا نمی‌توانیم جنبه‌های بد فرهنگ خود را تغییر بدهیم ‌یا حداقل همین قدر غیرت داشته باشیم که بگوییم، بس است دیگر نباید زنان را فروخت، دیگر نباید زن را زد، زندانی کرد، جنس ساخت، از تعلیم باز‌داشت، توهین و آزار و اذیت کرد؟ مگر همه‌ی این‌‌ چیز‌ها‌ ضد‌اسلامی نیستند!؟

هر باری که یک زن ‌یا یک مرد جرأت کند چیزی برای دفاع از زنان بگوید، به او تهمت نامسلمان بودن می‌زنند؛ چون راه دیگری برای مدافعه از کار‌های سرچپه و عقب‌مانده‌ی خود ندارند. در جامعه‌ای مثل افغانستان که اکثریت به ریاکاری دعوای مسلمان بودن دارند و در پس پرده هر جنایتی از دست‌شان بیاید، می‌کنند، این نوع برچسپ زدن یکی از مؤثر‌‌ترین راه‌های جلوگیری از مبارزه‌ی زنان و مردان ترقی‌خواه است. بنابراین، باید قوی بود، باید استدلال کرد و استدلال کردن را آموخت و باید به‌خاطر داشت که وقتی کسی به این سادگی و با این‌قدر عصبانیت به شما برچسپ می‌زند، دلیلش این است که ترسیده است؛ چون می‌داند باور‌هایش سست اند و می‌داند که نمی‌تواند شما را مثل همیشه، زیر نام دین و قوم و فرهنگ افغانی، به انحصار بکشد و اسلحه‌ای برای زن‌ستیزی و بی‌عدالتی بسازد.

باید قوی باشیم. باید قوی بمانیم.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
3 دیدگاه