اطلاعات روز: اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از افزایش خشونت و قتل خبرنگاران در کشور ابراز نگرانی کرد و از نیروهای امنیتی خواسته، تا برای حفظ جان آنان اقدامهای جدی را روی دست گیرند. این اتحادیه دیروز با نشر خبرنامهی اعلام کرد، در ماههای گذشته، شمار خشونت علیه خبرنگاران، بیشتر از هر زمانی افزایش یافته است.
در این خبرنامه آمده، در جریان کمتر از یک هفته گذشته، یک خبرنگار زن در شهر مزار شریف به گونه مرموز به قتل رسیده، یک خبرنگار در حمله انتحاری کابل زخمی شده و یک رادیوی محلی در هرات هدف حمله قرار گرفته است. این اتحادیه گفت، این حوادث سلسلهی، نشانگر افزایش فزاینده تهدید علیه خبرنگاران و رسانههای کشور است.
پیشتر مرکز حمایت از رسانههای آزاد افغانستان (نی) همراه با اتحادیه ملی ژورنالیستان اعلام کردند، شمار خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۰۱۴، نسبت به سالهای گذشته به مراتب افزایش یافته است. آنان مأموران دولتی، مردان مسلح ناشناس و مخالفان مسلح دولت را عاملان خشونت علیه خبرنگاران خواندند.
با این حال، در خبرنامهی اتحادیه ملی ژورنالیستان آمده، خشونتهای چند هفته اخیر علیه خبرنگاران، کار رسانهها را دشوار کرده است. این اتحادیه از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، رییس جمهور و رییس اجرایی کشور خواست، اقدامهای جدی را برای برطرف کردن تهدید و خطرها علیه خبرنگاران، روی دست گیرند.
