اطلاعات روز: وزارت مخابرات و تکنولوژی کشور دیروز برای نخستین بار شبکه رادیو و تلویزیون دیجیتلی را در کابل افتتاح کرد. محمدکریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری، هنگام افتتاح این سیستم گفت، با آغاز جایگزینی سیستم پخش تلویزیون دیجیتالی با سیستم پخش انالوگ، زمینهی توسعه آزادی بیان و نظارت بیشتر از عملکرد دولت فراهم میشود.
او افزود، اطلاعرسانی بخشی از زندگی جامعه انسانی است و افغانستان در این بخش در سطح کشورهای منطقه جایگاه بالایی دارد. خلیلی تأکید کرد، گسترش مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در کشور به تقویت رسانهها، آزادیهای مدنی و سیاسی و پاسخگویی دولت کمک شایانی کرده است.
معاون دوم ریاست جمهوری تأکید کرد، رسانهها باید از فرصتهای موجود «استفاده صحیح و مطلوب» کنند که به گفتهی او، آنان تنها به انتقاد از دولت نپردازند؛ بلکه در مورد پیشرفتهای به دست آمده نیز اطلاعرسانی نمایند. وزیر مخابرات در این مراسم گفت، ارائهی خدمات پخش دیجیتالی امواج تلویزیونی و رادیویی به شرکتی « ABS» واگذار شده است.
از سویی هم امیرزی سنگین، مخابرات و تکنولوژی گفت، این شرکت در آغاز توانایی ارائه خدمات به ۶۰ ایستگاه تلویزیونی را در کابل دارد و در چهار ماه آینده، این خدمات در ولایتهای غزنی، بلخ، هرات، قندهار، قندوز و ننگرهار نیز عرضه میشود. او تأکید کرد، در دو سال آینده تمام مناطق کشور زیر پوشش شبکه تلویزیون دیجیتلی قرار میگیرد.
سنگین گفت، با عرضهی خدمات دیجیتال، شبکههای تلویزیونی با هزینهی کم، نشرات شان را با کیفیت عالی در سراسر کشور گسترش داده میتواند. در همین حال، حسن نواب رییس شرکت «ABS» گفت، این شرکت با راهاندازی شبکه تلویزیون دیجیتال، زمینهی کار را برای ۶۰۰ تن در داخل کشور فراهم کرده است.
او افزود، با آغاز نشرات تلویزیون دیجیتال، کشور در این بخش در قطار ممالک پیشرفتهی جهان قرار گرفته است. این موفقیت در حالی به دست آمد که در زمستان گذشته فعالیت ماهوارهای موسوم به «افغانست۱» آغاز شد. این ماهواره در پخش ماهواره امواج تلویزیونی خدمات ارائه میکند و اکنون ده تلویزیون در فهرست دریافت کنندگان این خدمات اند.
